Etik & moral
Skillnad mellan etik & moral. Båda betyder sed eller vana men det används på olika sätt.
Etik – Läran om moral
Moral – Individens praktiska handlingar ”En människa visar sin etik genom sin moral”
För 100 år sedan fanns det bara en religion och det var kristendomen. Där höll prästerna, lärarna och lagboken ordning i världen men i dagens samhälle har individen mycket mer frihet och tycker därför att de kan göra vad de vill men det är lika mycket ansvar. Men det är inte så enkelt att göra som man vill för det finns några etiska regler som man måste följa.
· Alltid fel att döda
· Tala sanning
· Fel att stjäla
· Fel med otrohet
Tidigaste varianten av den gyllne regeln var ”Gör inte mot andra vad du inte vill att de ska göra mot dig” som den kinesiske filosofen Konfucius. Jesus tog efter det ett steg längre med ”Gör inte mot andra vad du inte vill att de ska göra mot dig”
Konsekvensetik/Måletik
Om en handling är god och konsekvenserna blir goda för fler personer än dig själv så kallas det konsekvensetik. T.ex. om man dödar för sitt land eller sin familj. Om handlingen minskar någon lidande eller om det blir välstånd till så många som möjligt. Men såklart så hänger allt på hur resultatet och konsekvenserna blir, om de blir bra eller inte. Som alltid så är det svårt att förutse vad konsekvenserna kommer bli utav ett handlande. Man vet aldrig vem det kommer bli bra för eller om det kommer bli bra på lång eller kort sikt.
Sinnelagsetik/Viljeetik
Om en avsikt är god då är även handlingen god om man menar väl. Detta kan t.ex. vara när man har modet att stå för sin åsikt eller viljan att hjälpa andra. Men även för de som har goda avsikter har handlingen visat sig bli dålig.
Dygdetik – Idén om den goda människan
Dygdetiken utgår inte ifrån en handling ytan från människan som utför handlingen, vilka egenskaper har den goda människan. Dessa etiska egenskaper kallas dygder, (goda egenskaper/god moral.
Platon och Aristoteles
De två grekiska filosoferna Platon och Aristoteles filosoferade om olika dygder som utmärkte den goda människan. Platon menade att den etisk goda människan utmärktes av balans, och inga överdrifter åt något håll.
Om man tänker sig en rak linje och på ena kanten är snålhet, på den andra finns slösaktighet. Den etiskt goda människan står i mitten på generositet och balanserar. Mod kan också räknas som en dygd. Men om man är för modig så kan de slå över till dumdristighet/övermod och då är det inte längre en dygd.
Vissa människor ses som mer dygdiga än andra men det finns inte människor som handlar etiskt i alla situationer.
Tanja Kourmadias